2016 Dünya Şampiyonası

5Mid Meta: Worlds 2016’da en çok seçilen şampiyonlar

2016-dunya-sampiyonasi-en-cok-tercih-edilen-sampiyonlar

2016 Dünya Şampiyonası’nda Final heyecanı oldukça yaklaştı. Bir aylık maratonda birbirinden çekişmeli mücadeleler ve kaliteli League of Legends izleme imkanı bulmuş olsak da Worlds 2016’nın meta açısından değişiklik gösteren bir turnuva olmadığını söyleyebiliriz. 6.15 yaması ile gelen koridor değişikliklerinden sonra standart koridorların metaya hakim olmasının takımları daha yaratıcı olmaya ikna edeceği düşünülse de, takımların gerginliğinden mi yoksa hakikaten öyle olduğundan mı bilinmez, turnuvaya çok sabit bir oyun planı hakimdi.

Genelde takımlar ya orta ya da alt koridora odaklanıyor, bireysel olarak koridor kazanılmadıysa ormancının yardımıyla koridor kazanılıyor ve hemen rotasyon yapılıyordu. Tüm turnuva boyunca bunu sergileyen takımların izleyicileri sıkacağı düşünülse de makro stratejiler oyunun 20. dakikasından itibaren aktif olduğunda çekişme o andan itibaren başlıyor. Bu yazımızda koridor koridor Worlds 2016’da en çok tercih edilen şampiyonları nedenleri ile açıklayacak ve hangi stratejilerde hangi şampiyonların kullanılabileceğini inceleyeceğiz.

Üst koridor

Açıkçası Worlds metası şu an o raddede olmasa da, üst koridorun Sezon 3’teki gibi bir “ada” haline gelmesine çok az kaldı. Bunu engelleyen tek şey ise metadaki şampiyonların hasar odaklı olması. Turnuva boyunca çok önemli bir seçim olacağı söylenen fakat ilk maçlarda pek sahne almayan Jayce, üst koridorun ağası konumunda.

Turnuva öncesi getirilen iyileştirmeler ile artık Tanrıça’nın Gözyaşı satın alması gerekmeyen şampiyonun en büyük özelliği inanılmaz bir koridor baskısı yaratabilmesi. Metanın tamamıyla “koridorunu it-rotasyon yap” mantığında olması Jayce’i kusursuz bir üst koridor şampiyonu yapıyor. Yüksek hasar vurması ile beraber Youmuu’nun Hayaletkılıcı’nı aldıktan sonra 1v1’de de çok etkili olan Jayce’in ayrık ittirmede de oldukça etkili olduğunu biliyoruz. Burada bir not düşmek gerekiyor, Jayce ile ayrık ittirme yapmak için oyuncunun takım ile koordinasyonunun yüksek olması gerekiyor. 4v5 durumlarda takımın baskıyı çok iyi absorbe etmesi ve Jayce’e zaman kazandırması oldukça önemli. Jayce’in yasaklama oranı ise %26.4 ve bu istatistikte üst koridor şampiyonları arasında birinci.

jayce

Jayce’in “counter” seçimi olarak gösterilen şampiyon Poppy ise toplamda 26 kez seçildi. Poppy’yi bu kadar değerli kılan şey ise hem W yeteneği, hem de bir eşya aldıktan sonra Jayce ile görece başa çıkabilmesi. Burada önemli nokta ise Poppy’nin Jayce’e erken seviyelerde ölmemesi. Zaten oyuncu büyük bir hata yapıp 1v1 savaşmaya kalkışmazsa Poppy’nin Jayce’e ölme ihtimali de oldukça düşük. Yine de turnuva boyunca bu hataları ve skorları birçok kez gördük. Bununla beraber Poppy’nin bu üst koridor “ada”sında çürüyüp oyundan düşeceği için haritanın farklı noktalarında baskın yapması gerekiyor (ideal olarak orta koridor). Poppy’nin yasaklama oranı ise %12.5 gibi oldukça düşük. Bunun altında yatan neden şampiyonun rakip takım tarafından görece “idare edilebilir” olarak görülmesi.

Uzun bir aradan sonra Vadi’ye dönen Rumble da Jayce karşısında alınan standart seçimlerden birisi. Çok daha hasar odaklı olan Rumble’ın da Jayce karşısında herhangi bir şansı bulunmasa da şampiyonun takım savaşlarında çok kıymetli olması onu öncelikli seçimlerden birisi yapıyor. 6. seviye olmadan tek başına herhangi bir şampiyona karşı üstünlük kurması oldukça zor Rumble’ın etkin olduğu vakitler ise 20. dakikadan sonrası. Liandry’nin Eziyeti ve Rylai’nin Kristal Asası’nı aldıktan sonra ultisi ile takım savaşlarının gidişatını değiştirebilecek olan Rumble için de Işınlan büyüsü oldukça önemli. Ayrık ittirme yapan şampiyonlara karşı tercih edilmeyen Rumble’ın yasakla oranı da tıpkı Poppy gibi %12.5.

Gelelim “S tier” olarak görülen son seçime: Kennen. Yukarıdaki tüm şampiyonlara karşı oldukça iyi bir koridor safhası geçirme potansiyeli olan Kennen de tıpkı Rumble gibi takım savaşlarının gidişatını baştan aşağıya değiştirme potansiyeli olan bir ultiye sahip. Kennen için koridor safhası hiçbir anlam ifade etmiyor. Kennen de tıpkı Poppy gibi baskınlarla yaşayan ve güçlenen bir şampiyon. Hextech Roketkemer-01’i ve Zhonya’nın Kumsaati’ni aldıktan sonra Kennen oyuncularının yapması gereken şey “flank”. Worlds 2016’da da sık sık gördüğümüz üzere doğru pozisyonlardan gelen Kennen’in rakibi alt üst edeceğine şahit olduk. %19.4 yasaklama oranına sahip Kennen’in Jayce’ten sonra en tehlikeli ve oynaması riskli şampiyon olduğunu da belirtelim.

Bunlarla beraber Trundle, Ekko ve Gnar gibi şampiyonların da oynandığına şahit olduk. Ayrık ittirme odaklı bu şampiyonlar koridor safhasında ezilen fakat ikinci ya da üçüncü eşyadan sonra güç patlaması yaşayarak önüne geleni öldüren cinsten. Ekko’nun Final mücadelesinde oynanabilme ihtimali dışında Trundle veya Gnar’ı artık turnuvada görme ihtimalimiz de oldukça az.

Orman

Üst koridorda şampiyon çeşitliliği görsek de ormanda aynı farklılığı göremiyoruz. Belirli birkaç şampiyon üzerinden dönen Worlds metasında ormancıların sıklıkla alt veya orta koridora odaklandığına şahit olduk. İlk 20 dakika boyunca üst koridora bir ya da iki defa giden ormancılar, oyunu çok daha basit bir şekilde kar topuna çevirebilecekleri alt koridora çok daha sık giderek metayı şekillendirdi.

nidalee

Ormanın hanım ağası ise kesinlikle Nidalee. Şu ana kadar Worlds 2016’da oynanan her karşılaşmada ya seçilen ya da yasaklanan şampiyonun en büyük özelliği çok hızlı bir şekilde orman kamplarını temizleyebilmesi ve koridorlara baskı yaratması. Rakip ormandaki kampları almak Nidalee’nin doğasında olduğu için sık sık rakip ormancı ile de karşılaşan şampiyon, doğru pozisyon aldıysa genellike bu çatışmaları da kazanıyor. Nidalee’nin mobil olması ve form değiştirebilmesi de şampiyonun tercih edilme sebeplerinden birisi. Erken oyunda skor aldıysa kendisi de çok rahat bir şekilde kar topu olan Nidalee’nin yasak oranı ise %87.4.

Nidalee’nin yasaklandığı karşılaşmalarda da öncelikli seçim genellikle Olaf oluyor. Olaf’ın da bu kadar değerli olmasındaki en önemli neden orman kampı temizleme süresi ve yüksek hasar potansiyeli. Olaf oyuncularının da sıklıkla rakip ormana baskına gittiğini, ya da erken dakikalarda Hayalet büyüsünü kullanarak orta ya da alt koridora koştuğuna şahit olduk. Baskın başarı yüzdesi oldukça yüksek olan Olaf, sadece tank kasarak yüksek hasar verebilen nadir şampiyonlardan. %27.8 yasaklama oranına sahip şampiyonun galibiyet yüzdesi ise %50.

INTZ’in EDG’yi yendiği karşılaşmada Revolta’nın Lee Sin oynaması büyük bir akım başlattı. Turnuvada oynanması çok beklenmeyen şampiyon Olaf’tan sonra en çok oynanma yüzdesine sahip şampiyon olarak karşımıza çıkıyor. Lee Sin’in bu kadar değerli olması da şampiyonun yetenek kitindeki müthiş mobillik. Yalnız tıpkı Nidalee gibi Lee’nin de oyunun erken dakikalarında aktif olması ve sürekli baskın araması gerekiyor. Bununla beraber şampiyonun takım savaşlarında “insec” yaparak birini yakalaması da Lee’yi değerli kılan özelliklerden.

Bu şampiyonların dışında Elise, Graves ve Skarner gibi şampiyonları görsek de, bu şampiyonların (Elise dışında) S değil “A tier” olduklarını, yani bu üçlü kadar etkili olamadıklarını belirtmek gerekiyor.

Orta koridor

Orta koridor metası da alt koridor metası ile çok farklı değil. Oyuncuların amacı koridorların hakimiyetini ele geçirmek ve ormancı ile birlikte hareket ederek rakip ormana baskına gitmek (erken oyun için). Koridorunu kazanan bir şampiyonun, seçim ne olursa olsun çok rahat bir şekilde kar topu olduğunu gördük turnuva boyunca. Bu noktada minyon temizleme mekaniği olan ve yüksek hasar potansiyeli olan şampiyonların popüler olması oldukça doğal.

Turnuva boyunca en çok seçilen şampiyonlardan birisi Viktor oldu. Crown tarafından oynanmaya başlandıktan sonra diğer orta koridor oyuncuları tarafından da tercih edilen şampiyonun en büyük özelliği oyunun her safhasına harika bir şekilde uyum sağlayabilmesi. Oyun başa baş mı gidiyor? Viktor orta koridor kulesini kucaklayıp 10 dakika boyunca minyon kesebilir. Geride misiniz? Viktor ultisi ve W yeteneği ile alan kontrolü yapıp size zaman kazandırabilir. Önde misiniz? İşte Viktor’un asıl gücü burada ortaya çıkıyor. Bir anda hasar verme potansiyeline sahip şampiyon takım savaşlarında nişancı ile desteği aradan rahatlıkla çıkarabiliyor. Bununla beraber harika bir koridor ittirme gücüne sahip olan şampiyon erken çatışmalarda da oldukça iyi işler çıkartıyor. Toplam 20 oyunda oynanan şampiyonun yasaklama yüzdesi ise %8.3. Bunun bu kadar düşük olmasının nedeni ise Viktor’a gelene kadar çok daha tehlikeli şampiyonların olması.

Turnuvanın en değerli orta koridor şampiyonu ise Syndra oldu. Viktor’un yapabildiği her şeyi çok daha basit ve çabasız bir şekilde yapan şampiyon bir oyunda %97.4 oranında ya oynandı ya da yasaklandı. Grup aşamasından sonra yüzünü dahi göremediğimiz Syndra’nın bu kadar OP olmasının nedeni de belirttiğimiz üzere yüksek hasarı ve çok az counter şampiyonu bulunması. Bununla beraber koridoru kaybetmiş olsa bile takım savaşlarında nişancıyı aradan rahatlıkla çıkaran Syndra’yı Final karşılaşmasında görme ihtimalimiz de oldukça düşük.

syndra

S tier orta koridor seçimlerinden bir diğeri ise Ryze. Özellikle yetenekli ve işini bilen oyuncuların elinde bir ölüm makinasına dönüşen şampiyonun bu kadar değerli olmasının nedeni ise tamamıyla yetenek kitine bağlı olarak OP olması. Ultisi ile şaşırtıcı baskın potansiyeline sahip olan şampiyon 20.-30. dakikalar arasında potansiyelini ortaya koyarken iyi bir minyon temizleme mekaniğine de sahip. Ryze’ın özellikle Faker’ın elinde korkunç bir hal aldığını göz önüne alırsak şampiyonun Final’de yasaklanma ihtimali oldukça yüksek.

Grup aşamasında çokça seçilen fakat finallerden sonra o kadar da popülerliği kalmayan şampiyonlardan birisi ise Cassiopeia. Yüksek hasar potansiyeli ve alan kontrolü yüzünden tercih edilen şampiyonun gözden düşmesinin nedeni ise menzilinin düşük olması ve dürtme odaklı metada çok çabuk erimesi. Bununla beraber grup aşamasında korkulan şampiyonlardan olan Aurelion Sol da gözden düşen şampiyonlardan. Harika bir harita baskısı oluşturan ve kolayca erken seviyelerde dahi minyon temizleyen şampiyonu Huhi’nin ellerinde tam potansiyelinde izleme şansını bulmuştu. A. Sol’un tercih edilmeme nedeni de çok iyi oynamayan oyuncuların elinde etkisiz kalması. Örneğin Kuro’nun iyi oynadığını bilen SKT, ROX serisinde her maç şampiyonu yasaklamıştı. Bunun dışında çeyrek finallerden itibaren herhangi bir takımın A.Sol’u yasaklamadığını belirtelim.

Son olarak bu şampiyonlar dışında Vladimir ve Orianna gibi seçimleri de görsek de, bu şampiyonların “tepkisel” seçimler olduğunu ekleyelim.

Nişancı

Worlds 2016 boyunca çeşitlilik açısından en kısır rolün nişancı olduğunu söylemek gerekiyor. Diğer rollerde en az 12 şampiyon oynanırken nişancı rolünde sadece 7 farklı şampiyon oynandı. En çok seçilen üç şampiyonun toplam 96 kez, geri kalan dört şampiyonun ise 47 kez oynanması metanın ne kadar kısır olduğunun en güzel örneği. Baktığımızda nişancı şampiyonların çok spesifik pozisyonlarda oynandığını görüyoruz. Bunun dışında bu üç şampiyonun bu kadar çok oynanmasının nedeni ise koridor baskısını çok fazla uygulayabilmeleri. Zira turnuvanın metasına göre oyun alt koridordan açılıyor ve diğer koridorlara bu yolla etki ediyor.

jhin

Toplamda 34 kez oynanan ve benim de şahsi favorim olan Jhin‘in bu kadar popüler olmasının nedeni stratejik olarak takıma çok fazla şey sunması. Desteği ile koridoru kazanırsa oyunu ele geçirme potansiyeline sahip şampiyon yüksek hasar vermesi ve güç patlamasına erken ulaşması nedeniyle sıklıkla tercih ediliyor. Bununla beraber W yeteneğinin hasar almış rakipleri yerine mıhlaması ise desteğin kitle kontrolünün zincirlenmesi açısından oldukça önemli. Geride olsa bile ultisini açarak baskınlarda skor toplayabilen Jhin ayrıca ultisi ile harika bir şekilde haritada alan kontrol edebiliyor. %47.2 oranında tercih edilen şampiyonun kazanma oranı ise %61.8.

Jhin’den sonra en çok tercih edilen şampiyon olan Caitlyn de tıpkı Jhin gibi yüksek hasara sahip olsa da koridorunu kontrol etme açısından Jhin’den daha iyi bir iş çıkarma potansiyeline sahip. Tuzakları ile desteğinin kitle kontrolünü devam ettiren ve çift vuruşu ile aynı zamanda yüksek hasar da çıkaran Caitlyn’in etkili olabilmesi için iki eşya satın alması gerekiyor. Bununla beraber şampiyonun koridorda etkin olması için desteğinde kitle kontrolü olması da gerekiyor. Tüm bunlara rağmen Caitlyn’in kazanma oranının %50 olduğunu ve bu istatistikte son sıralarda bulunduğunu belirtmek gerekiyor. Caitlyn’in bu kadar zor kazanmasının nedeni mobil olmayışı ve hasar verebilmesi için belirli bir menzile girmesi gerektiği. Yine de oyun sonuna ulaşabilmiş bir Caitlyn rakip takım için büyük bir problem.

Turnuva öncesi çok oynanacağı tahmin edilen ve menzili yüzünden tercih edilen şampiyon Ezreal ise toplamda 31 kez oynandı. Ezreal’in ne yazık ki kazanma oranı ise %32.3. Şampiyon bu istatistik ile nişancılar arasında sonuncuyken, bunun çok temel bir nedeni bulunuyor. Ezreal’in oyuna etki edebilmesi için üç eşyaya sahip olması gerekiyor. Ne yazık ki Manaveren ve Buzdoğan Ezreal için yeterli eşyalar değil. Bununla beraber Ezreal’in etkisiz kalması da eşya tercihlerinin genellikle hasara dayalı olmamasından kaynaklanıyor. Uzi ve Deft gibi nişancıların elinde potansiyeline ulaştığını gördüğümüz şampiyonun popülerliğinin azalmasının nedeni de koridorunu itemiyor oluşu.

Gelelim turnuvanın “wildcard” şampiyonuna: Ashe. Ashe aslında koridor kontrolü açısından oldukça iyi bir şampiyon. Ashe’i bu kadar kıymetli yapan şey ise koridor kontrolü değil, ultisi. Ashe etrafına kurulan kompozisyonların ultisine muhtaç olduğunu ve iyi ulti kullanamayan takımların kazanmakta zorlandığını görmüştük. Nişancılar arasında %66.7 ile en çok kazanma oranına sahip olan şampiyonun final eşleşmesinde oynanma ihtimali de oldukça yüksek.

Destek

Baktığımızda destek rolünde şampiyon havuzu çok daha fazla olsa da, özellikle de çeyrek final karşılaşmalarından sonra bu rolde de oldukça az sayıda şampiyon oynandığını görüyoruz. Worlds 2016 metasında desteğin dürtme potansiyeline sahip olması ve nişancı için “peel” yapabiliyor olması gerekiyor. Bu özelliklere uyan tüm şampiyonların hemen hemen menzilli şampiyonlar olduğunu belirtelim.

zyra

Turnuvada önemli olan iki seçim bulunuyor, ki bu ikisi çoğu zaman karşı karşıya geliyor. Bunlardan ilki Zyra. Turnuvanın büyük bir bölümünde oynanmayan fakat çeyrek finallerden sonra inanılmaz kıymetli olan Zyra’nın özelliği koridor kontrolünü sağlayabilmesi ve rakibe yüksek hasar çıkarabilmesi. İki tane kitle kontrolü bulunan şampiyonun en büyük zaafı ise çok çabuk eriyebilmesi ve mobil olmayışı. Bundan dolayı son zamanlarda Zyra’ya karşı Ashe seçimini görmeye başladık.

Zyra’dan sonraki şampiyon ise Karma. Kalkanı ile nişancısına güvenliği sağlayabilen şampiyon erken oyunda Mantralı Q yeteneği ile yüksek hasar da bırakabiliyor. Karma’nın zaafı ise oyunun belirli bir noktasından sonra düşmesi. Genellikle Olaf kompozisyonlarında verdiği hızdan dolayı tercih edilen şampiyonun %44.1 gibi görece düşük bir kazanma oranı bulunuyor.

Bir istisna olarak da Tahm Kench‘ten bahsetmek gerekiyor. Ultisinin verdiği mobillik ve nişancısını kurtarabilme özelliğinden dolayı bazı oyuncular tarafından tercih edilen TK ne yazık ki koridor aşamasında çok da güçlü değil. Destek şampiyonlarının “wildcard”ı ise Miss Fortune. Zyra’ya karşı counter tercih olarak seçilen şampiyon E yeteneğinden dolayı oldukça etkili olurken, Ashe ile wombo combo yaparak koridorda skor çıkarabiliyor.

Bunların dışında Nami ve Bard gibi şampiyonların da oynandığını gördük. Alistar ve Braum gibi şampiyonların popülerliğinin hızlı bir şekilde düşmesinin nedeni ise koridorda menzilli destek oyuncularına karşı hayatta kalamamaları oldu.


Final karşılaşması dışında turnuva boyunca en çok tercih edilen şampiyonları böylelikle incelemiş olduk. Final karşılaşmasında da buna benzer yasaklama ekranları görecek ve en çok tercih edilen şampiyonlardan örnekler izleyeceğiz. SK Telecom T1 ve Samsung Galaxy arasındaki 2016 Dünya Şampiyonası Finali 30 Ekim Pazar günü saat 01:00’da oynanacak.

Yorum yaz

Yorum Yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: 5Mid içeriği korunmaktadır.