League of Legends

5Mid Meta: Nişancı rolünde anahtar kabiliyet dizilimi

Kabul etmeliyiz ki Sezon 5, üst koridor şampiyonlarının sezonuydu. Sezonun başlangıcında suikastçi orta koridor şampiyonlarının yükselişi, ardından gelen tank ormancı metası, ardından bu şampiyonların üst koridora transferi, Ezergeçerler ve yeni gelen üst koridor eşyaları. Hepsi bir araya gelince, nişancı rolündeki oyuncuların kendilerini çaresiz hissetmesi kaçınılmazdı. Bu duruma tek çözüm oyunu oyalayıp, nişancının hiper taşıyıcı olmasını beklemek ve ardından koordineli bir şekilde işini yapmasına izin vermekti. Bu çözüm ise, profesyonel maçlar dahil ulaşılması zor bir hedef olarak gözüküyordu. Keza öyle de oldu. Tristana, Jinx, Vayne, Kalista gibi hiper taşıyıcıların popülaritesi bu çerçevede yükselirken, Corki, Lucian, Graves gibi diğer taşıyıcılara nazaran daha az ölçeklenen şampiyonların popülaritesi azaldı. Zira tüm nişancılar oyuna katkı koyma konusunda tek çarenin, sabırla sıralarının gelmesini beklemek olduğunun bilincindeydi.

Sezon 6 ile gelen yeniliklere baktığımızda ise bu durumun artık ortadan kalktığını görüyoruz. Yetenek setleri ve statları yeniden yapılandırılan nişancıların artık oyunun erken safhaları dahil etkileri oldukça geniş. Bu nişancıların popülaritelerine ve kazanma oranlarına baktığımızda, 5.22 yaması ile oyuna gelen değişikliklerin amacına ulaştığını görüyoruz. Graves, Corki, Caitlyn, Kog’Maw, Quinn ve Miss Fortune, güncellenen nişancılar arasındaydı. Diğer nişancıların yetenek setleri değişmese de, birkaç ufak güçlendirme ile onlar da oyuna dahil edildiler. Bu değişiklikler kısa sürede şampiyonların kazanma oranına o kadar büyük etki etti ki, Riot Games gelecek hafta içerisinde Graves’e nerf getirmeyi düşünmeye başladı.

Sezon 6 değişikliklerinin bir diğer önemli olanı, şüphesiz kabiliyetlerin tamamıyla değişmesi ve “Anahtar Kabiliyetler” denilen yeni kabiliyetlerin gelmesiydi. Bu anahtar kabiliyetler, rollerindeki şampiyonlara çeşitli tarzlar sunarken, üç ağaca dağıtılan Anahtar Kabiliyetler’in oldukça kullanışlı olduğunu söyleyebiliriz.

Bu yazımızda nişancı rolündeki şampiyonların hangi kabiliyetleri seçmesi gerektiğini, rakibine bağlı olarak değişkenlik gösterecek kabiliyetleri ve genel anlamda bu kabiliyetler göz önüne alındığında oyuncuların nasıl oynaması gerektiğini açıklayacağız.

Her şeyden önce kullanacağımız kabiliyetleri ve bunların özelliklerini inceleyelim. Hırs, Maharet ve Azim olmak üzere üç adet kabiliyet ağacımız bulunmakta. Bu üç ağaçtaki kabiliyetlerinin tamamını Sezon 6 oynanış değişiklikleri yazımızda açıklamıştık. Bizi asıl ilgilendiren ağaç ise Hırs. Tıpkı diğer ağaçlarda olduğu gibi bu ağaçta da üçü Anahtar Kabiliyet olmak üzere on üç tane yeni kabiliyet bulunmakta.

Öncelikle, bu ağaçtaki kabiliyetlerin özelliklerini inceleyelim:

[row] [column size=’1/2′]

öfke

Öfke: +%0,8 saldırı hızı

[/column] [column size=’1/2′]

büyücülük

Büyücülük: +%0,4 Yetenek ve Büyü Hasarı

[/column] [/row] [row] [column size=’1/2′]iki ucu keskin kılıç

İki Ucu Keskin Kılıç: Yakın Dövüş-Verdiğin hasarı %3, aldığın hasarı %1.5 arttırır. Menzilli-Aldığın ve verdiğin hasarı %2 arttırır.[/column] [column size=’1/2′]ziyafet

Ziyafet: Birim katletmek 20 can yeniler (20 saniye bekleme süresi).[/column] [/row] [row] [column size=’1/2′]

vampirlik

Vampirlik: +%0,4 Can çalma ve emme

[/column] [column size=’1/2′]doğuştan yetenekli

Doğuştan Yetenekli: 18. seviyede +2 saldırı gücü ve 3 yetenek gücü (Seviye başına 0,11 saldırı gücü ve 0,16 yetenek gücü)[/column] [/row] [row] [column size=’1/2′]

kelle avcısı

Kelle Avcısı: Katlettiğin her ayrı rakip şampiyon başına %1 fazladan hasar verirsin.

[/column] [column size=’1/2′]gaddar

Gaddar: Hareketi kısıtlanmış (yavaşlatma, sersemletme, kapana kıstırma, kışkırtma, vs ile) hedeflere fazladan %2.5 hasar verirsin.[/column] [/row] [row] [column size=’1/2′]hırpalayan darbeler

Hırpalayan Darbeler: +%1,4 Zırh delme[/column] [column size=’1/2′]sivri zeka

Sivri Zeka: +%1,4 Büyü nüfuzu[/column] [/row] [row] [column size=’1/2′]

kumandanın kan hırsı

Kumandanın Kan Hırsı: Kritik vuruşlar verilen hasarın %15’i kadar can yeniler ve 4 saniyeliğine %20 saldırı hızı kazandırır (2 saniye bekleme süresi).

[/column] [column size=’1/2′]savaş zevki Savaş Şevki: Normal saldırı ve yeteneklerin 5 saniyeliğine Şevk yükü kazandırır (en fazla 10 yük). Her bir Şevk yükü, şampiyonlara yönelik normal saldırılarına seviyene bağlı olarak fazladan 1-8 fiziksel hasar ekler.[/column] [/row]

ölüm ateşi dokunuşu

Ölümateşi Dokunuşu: Hasar veren yeteneklerin rakip şampiyonların 3 saniye içinde 6+İlave Saldırı Gücü değerinin %50’si ve Yetenek Gücü değerinin %20’si kadar büyü hasarı almalarını sağlar (Alan etkili ve zamanla hasar veren yetenekler, bu hasarın yarısını 1.5 saniye içinde verir).


Bizi ilgilendiren öncelikli kabiliyetler yukarıda açıklamasını yazdığımız kabiliyetler. Hırs ağacında her nişancı şampiyonun kullanacağı kesin olan üç tane kabiliyet bulunmakta: Öfke, Vampirlik ve Hırpalayan Darbeler.

Standart nişancı

Bu kabiliyet dizilimini, normal saldırılarına güvenen, yetenekleri çok önemli olmayan nişancıların kullanacağı kabiliyet olarak gösterebiliriz. Bu şampiyonlara örnek olarak Ashe, Sivir, Caitlyn, Jinx, Lucian ve Tristana’yı gösterebiliriz.

standart adc

Hırs ağacından seçtiğimiz kabiliyetler: Öfke, İki Ucu Keskin Kılıç, Vampirlik, Kelle Avcısı, Hırpalayan Darbeler ve Kumandanın Kan Hırsı.

Maharet ağacından seçtiğimiz kabiliyetler: Yabani, Zula, Merhametsiz ve Tehlikeli Oyun.

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi, kesin olarak seçeceğimiz kabiliyetler Öfke, Vampirlik ve Hırpalayan Darbeler’di. Bunun dışındaki kabiliyetleri neden seçtiğimize göz atalım.

  • İki Ucu Keskin Kılıç vs Ziyafet

Objektif olarak bakıldığında Ziyafet, İki Ucu Keskin Kılıç’tan çok daha fayda sağlamakta. Öldürülen her bir birim için 20 can tazelemek, özellikle de koridor safhasında çok kullanışlı bir özellik olma potansiyeline sahip. Can çalma eşyalarının nerf yemesi ile beraber popülaritelerinin düşmesi, bu kabiliyeti daha da değerli kılmakta.

Öte yandan İki Ucu Keskin Kılıç da önemli bir hasar verme potansiyeli sunuyor. Ne var ki kabiliyetin handikapı, alınan hasarı da arttırıyor olması. %2’lik bir değişim, özellikle de sürekli normal saldırı yapan nişancılar için çok değerli.

Bence burada önemli olan diğer kabiliyetlerde de söyleyeceğim gibi seçimi rakibe ve takıma göre yapmak. Koridor safhasında 20 can yenileme harika gözükse de koridor safhası bittikten sonra bu özelliğin pek işlevi kalmıyor. Öte yandan fazladan %2 hasar almak ve vermek, nişancıya koridor safhasındaki takaslarda zor anlar yaşatsa da, takım savaşlarında çok daha işe yarar olabilir. Şahsi tercihim Ziyafet’in çok daha işe yarar olduğu yönünde. Fakat eğer takım arkadaşlarınıza ve kendinizin takım savaşlarında pozisyon alma yeteneğine güveniyorsanız, İki Ucu Keskin Kılıç da göz ardı edilmemesi gereken bir seçenek.

  • Kelle Avcısı vs Gaddar

Bu iki kabiliyetten birisini seçmek kararı, tamamıyla sizin takım kompozisyonunuza bağlı. Kelle Avcısı öldürdüğünüz her şampiyon için fazladan %1 hasar vermenize yarıyor iken Gaddar rakip şampiyonlar herhangi bir kitle kontrolüne maruz kaldıysa fazladan %2.5 hasar vermenize yarıyor. Yine objektif olarak baktığımızda, fazladan %1 hasar vermek çok daha akılcı gözüküyor.

Eğer takımınızda herhangi bir kitle kontrolü yok ise Kelle Avcısı’nı seçmek mantıklı olan seçenek. Fakat ben bunu gerçekçi bulmamakla beraber, her şampiyonda bulunan kitle kontrolünü göz önüne alarak Gaddar’ı daha değerli buluyorum. Bu noktada şunu da belirtmek gerekir, Kelle Avcısı tamamıyla snowball şampiyonlara yönelik bir kabiliyet. İş yine dönüp dolaşıp sizin performansınızın ne kadar etkili olup olmayacağına karar vermenizde bitiyor. Eğer gerçek bir taşıyıcı gibi hissediyorsanız kendinizi, Kelle Avcısı’nı seçin.

Risk almak bir yana, güvenli oynamanın daha akılcı olduğunu düşündüğüm için Gaddar’ın daha değerli olduğu kanaatindeyim. Yine, tekrarlamakta fayda var, takım kompozisyonunuzun ne olduğu, bu seçimde çok önemli bir rol oynuyor.

  • Kumandanın Kan Hırsı

Bu Anahtar Kabiliyet, bana kalırsa Hırs Ağacı’ndaki en kıymetli kabiliyet. Kritik vuruşlarınızın belirli bir bölümü ile canınızı doldurmaya imkan sağlayan kabiliyet, aynı zamanda kısa bir süre için size fazladan saldırı hızı da veriyor. Özellikle de bazı eşyaların güncellenmesi ile önemi artan kritik vuruşlar ile maksimum faydayı bu kabiliyet ile elde edebiliyorsunuz. Jinx, Vayne, Tristana gibi kritik vurma ihtimali oldukça yüksek olan şampiyonların vazgeçilmesi olan bu Anahtar Kabiliyet, sizin savaş statlarınızı da önemli bir ölçüde geliştiriyor. Takım savaşının ortasında fazladan toplayacağınız her canın yaşama ihtimalinizi arttırdığı göz önüne alındığında, Kumandanın Kan Hırsı, genel olarak nişancıların olmazsa olmazı.

Yetenek ağırlıklı nişancı

Bu kabiliyet dizilimini ise, normal saldırılarına çok fazla önem vermeyen ve asıl hasarını yeteneklerinden elde eden nişancıların kullandığı kabiliyetler olarak tanımlayabiliriz. Standart nişancıların kullandığı Hırs Ağacı’nın neredeyse tamamı aynı iken değişen kabiliyetler Anahtar Kabiliyetler’deki Ölümateş Dokunuşu ve Maharet Ağacı’ndaki Meditasyon-Merhametsiz değişikliği.

caster adc

Hırs ağacından seçtiğimiz kabiliyetler: Öfke, İki Ucu Keskin Kılıç, Vampirlik, Kelle Avcısı, Hırpalayan Darbeler ve Ölümateşi Dokunuşu.

Maharet ağacından seçtiğimiz kabiliyetler: Yabani, Zula, Meditasyon ve Tehlikeli Oyun.

Bu iki kabiliyet değişikliğini neden yaptığımıza bir göz atalım.

  • Ölümateşi Dokunuşu

Hasar veren yeteneklerimizin fazladan büyü hasarı vermesini sağlayan bu Anahtar Kabiliyet, bana kalırsa Ezreal, Urgot, Corki ve Varus gibi nişancılar için düşünülmüş. Yetenek setine fazlasıyla bağımlı olan bu şampiyonlar, normal saldırılarından çok yetenekleri ile hasar vermekte. Elbette bu şampiyonlara kritik vuruş yüzdesi veren eşyalar dizilip Kumandanın Kan Hırsı kabiliyeti ile maçlara girilebilir. Fakat akılcı olan şey, şampiyonun güçlü yanlarına odaklanarak bu yanları ortaya çıkarmak.

  • Meditasyon-Merhametsiz

Bu ikiliden, yetenek setine güvenen nişancıların daha çok faydalanacağını düşündüğüm kabiliyet kesinlikle merhametsiz. Merhametsiz, rakip şampiyonların canı %40’ın altına indiğinde fazladan +%5 hasar vermemizi sağlarken, Meditasyon ise 5 saniyede bir eksik mana miktarının %1.5’unu yenilememize yarıyor. Yine burada göze alınması gereken şey, rakip şampiyonunun canı %40’ın altına indiğinde hasar çıkarmaya devam edip etmeyeceğiniz. Sizinle arasını rahatlıkla açabilecek şampiyonlara karşı oynuyorsanız (“Gap closer” denilen ve yetenekleri ile mesafe kat edebilen şampiyonlar), Merhametsiz’i almanızın hiçbir anlamı yok. Eğer takımınızın anlık hasar çıkarma potansiyeli var ise ve uzun takım savaşları beklemiyorsanız, Merhametsiz yerine Meditasyon seçimi çok daha mantıklı olacaktır.

Yetenek setine bağlı olan şampiyonların mana sıkıntısı çektiğini bir sır değil. Öte yandan mana iksirinin oyundan kaldırıldığını da göz önüne aldığımızda, yeteneklerine güvenen şampiyonların mana yenilenmesine ihtiyacı olduğunu söyleyebiliriz. Eksik olan mana miktarının %1.5’u ise, azımsanacak bir miktar değil.

Atak hızı odaklı nişancı

Atak hızının çok olmasına bağımlı olan ve ancak bu şekilde fazla hasar veren şampiyonların kullanacağı kabiliyet dizili, standart nişancı diziliminden sadece tek bir kabiliyet ile farklılık gösteriyor. Bu nişancılara ise Kalista ve Kog’Maw’ı örnek gösterebiliriz. Diğer nişancı kabiliyet sayfalarından farkı ise, Anahtar Kabiliyet seçimindeki Savaş Şevki.

atak speed adc

Hırs ağacından seçtiğimiz kabiliyetler: Öfke, İki Ucu Keskin Kılıç, Vampirlik, Kelle Avcısı, Hırpalayan Darbeler ve Savaş Şevki.

Maharet ağacından seçtiğimiz kabiliyetler: Yabani, Zula, Meditasyon ve Tehlikeli Oyun.

Neden Kumandanın Kan Hırsı yerine Savaş Şevki seçiminde bulunduğumuza bir göz atalım.

  • Savaş Şevki

Normal saldırılarımız ile elde edeceğimiz Şevk yükleri, seviyemize bağlı olarak bize fazladan 1-8 hasar vermemize olanak sağlıyor. En fazla toplayacağımız yük sayısı 10 olarak gözükürken, oyun sonu fazladan vereceğiniz 80 hasar oldukça kıymetli olabilir.

Şampiyon seçimi yine bu noktada oldukça önemli. Kog’Maw, kritik vuruş içeren eşya dizilimlerine sahip olsa da, şampiyon için saldırı hızı, özellikle de değişen W yeteneğinden sonra, oldukça kıymetli. Kalista’nın ise pratik olarak kullanılan ve içinde kritik vuruş içeren tek bir eşya dizilimi bile bulunmamakta. Tamamıyla saldırı hızı odaklı olan şampiyonun en önemli yeteneği olan E yeteneği, saldırı hızı ile ölçeklenmekte ve buna bağlı olarak fazladan hasar vermekte. Tüm bunlar göz önüne alındığında, kritik vurma şansını beklemektense, fazladan hasar verebilme olanağı, mantıklı seçenek olarak gözümüze çarpıyor.


Standart olarak kullanılan nişancı kabiliyet dizilimleri yukarıda açıkladığımız gibi üç tane. Kesinlikle değişmeyecek olan şey ise ana ağacımızın Hırs Ağacı olduğu gerçeği. Bunun dışında ben Maharet Ağacı’nı kullanarak nişancı şampiyonlara fazladan avantaj katmak istediğim için bu seçimde bulundum. Eğer şampiyonunuzun kırılganlığından dert yanıyorsanız, Azim Ağacı’ndaki seçenekleri göz önüne alarak siz de kendi kabiliyet sayfanızı oluşturabilirsiniz.

Nişancı kabiliyetleri konusunda kendi tercihlerinizi aşağıdan yorum yaparak paylaşabilirsiniz.

[accordion title=’Diğer Roller’]

Destek rolünde anahtar kabiliyet dizilimi

➤ Orta koridor rolünde anahtar kabiliyet dizilimi

➤ Ormancı rolünde anahtar kabiliyet dizilimi

➤ Üst koridor rolünde anahtar kabiliyet dizilimi

[/accordion]
Yorum yaz

Yorum Yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: 5Mid içeriği korunmaktadır.